Wanneer u een auto koopt, kijkt u waarschijnlijk naar brandstofkosten, verzekering en onderhoud. Maar vergeet de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB) niet: die kan op jaarbasis flink verschillen per type auto. En de regels veranderen de komende jaren ook nog een aanzienlijk, vooral voor elektrische auto’s. Wij zetten het voor u op een rij.
De MRB is een belasting op autobezit. Het bedrag dat u betaalt, hangt af van:
Dit betekent: een lichte benzineauto is goedkoper dan een zware SUV. Voor dieselauto’s geldt een extra milieutoeslag. Maar hoe zit het met hybride en elektrische modellen? En wat gaat er in de komende jaren veranderen?
Voor benzineauto’s verandert er niet. U betaalt het tarief op basis van gewicht. Heeft u een compacte Suzuki Swift of Ignis? Dan vallen de kosten relatief laag uit. Voor een grotere SUV, zoals de Suzuki Across, betaalt u meer.
Rijdt u op diesel? Dan betaalt u meer dan bij benzine, inclusief een fijnstoftoeslag. Vooral oudere diesels zijn duurder door hun hogere uitstoot. Dit blijft ook de komende jaren zo. Hier zit dus ook geen verandering aan te komen.
Bij een zelfladende hybride betaalt u hetzelfde tarief als bij een benzineauto. Door de extra batterij kan het gewicht wel wat hoger liggen, waardoor u iets meer betaalt dan bij een vergelijkbare benzineversie.
Bij een plug-in hybride (PHEV) krijgt u in 2025 nog 25% korting op de wegenbelasting, zolang de CO₂-uitstoot onder de 50 g/km blijft. Vanaf 2026 vervalt deze korting en betaalt u het volledige tarief. Omdat plug-in hybrides vaak zwaarder zijn, kan dit verschil aanzienlijk zijn.
Overweegt u elektrisch te gaan rijden? Let dan goed op de veranderingen:
Omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn door hun accu, kan dit vanaf 2030 flink oplopen. Denk aan honderden euro’s extra per jaar.
De overheid onderzoekt al langer een nieuw systeem voor de MRB. Het plan is nu om na 2030 de wegenbelasting volledig om te gooien. Niet langer het gewicht, maar het formaat van de auto zou bepalend worden. De belastingdienst kijkt dan naar de lengte en breedte van de auto, niet naar de hoogte. Het oppervlak wordt dus leidend.
Wat betekent dit in de praktijk? Heeft u een grote, brede elektrische SUV? Dan betaalt u waarschijnlijk nog steeds veel belasting. Maar kiest u voor een compacte auto, dan betaalt u straks ongeveer hetzelfde als een benzineauto van vergelijkbaar formaat. Concrete tarieven zijn er nog niet, het kabinet heeft nog bijna vijf jaar om dit uit te werken.
Kom gerust lang bij Autobedrijf van Boven in Emmen of neem contact met ons op om te ontdekken wat dit allemaal voor uw auto betekent. Wij rekenen graag voor u uit wat de wegenbelasting nu en in de toekomst voor u betekent. Zo weet u precies waar u aan toe bent.